Bourse24 Ads 245
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 236
تبلیغ بورس24

در شرایطی به مصاف معاملات دومین روز کاری مرداد می‌رویم که روزهای پایانی تیر بسیار تلخ و دردناک گذشت و آغاز گرمترین ماه سال هم تحت تاثیر تحولات کدال و رفت و برگشت شرکت‌ها به مجامع سرد و یخ‌زده بود. البته در یک ساعت دوم فضا کمی بهتر شد اما بازگشت برخی از نمادها از مجمع همراه با افت قیمتی، باعث شد تا سمت تقاضا نتواند خودی نشان دهد و لذا شاخص کل با افت دیگری (3 هزار واحد) تا ارتفاع دو میلیون و 169 هزار واحدی عقب نشست. حجم معاملات ...

طبقه‌بندی گزارش‌های 3 ماهه

1) پیش‌بینی بازار ...

سایه اصغری - بورس24 : در شرایطی به مصاف معاملات دومین روز کاری مرداد می‌رویم که روزهای پایانی تیر بسیار تلخ و دردناک گذشت و آغاز گرمترین ماه سال هم تحت تاثیر تحولات کدال و رفت و برگشت شرکت‌ها به مجامع سرد و یخ‌زده بود. البته در یک ساعت دوم فضا کمی بهتر شد اما بازگشت برخی از نمادها از مجمع همراه با افت قیمتی، باعث شد تا سمت تقاضا نتواند خودی نشان دهد و لذا شاخص کل با افت دیگری (3 هزار واحد) تا ارتفاع دو میلیون و 169 هزار واحدی عقب نشست. حجم معاملات کماکان ضعیف است و قرار گرفتن در فصل مجامع منجر به کرختی بیشتر بازار و ضعیف‌تر شدن دادوستد معامله‌گران شده و از طرف دیگر شاهد تداوم خروج پول از بازار ولو با شدت کمتر از روزهای اخیر هستیم.

تمام امید بازار به این بود که با تغییر دولت و امیدواری به تحولات پس از انتخابات، روح تازه‌ای در کالبد این جسم نیمه‌جان دمیده شود و فضا کمی بهتر شود اما هرچه جلوتر رفتیم وضعیت بدتر شد و تیر آخر هم توسط گزارش 3 ماهه برخی از شرکت‌ها و تقسیم سود حداقلی در مجامع سالانه نواخته شد ! شرکت‌های بزرگ بازار با چالش افت حاشیه سود و کاهش سودآوری مواجه‌اند اما باز هم تکرار می‌کنیم که قیاس عملکرد بهار شرکت‌ها "صرفا" با کوارتر نخست سال 1402 رویه بسیار غلطی است. چراکه شرکتها در بهار پارسال در بهترین شرایط از نظر سودآوری قرار داشتند و تازه اثرات رشد دلار نیما را دیده بودند و هنوز دست دولت وارد جیب شرکتها نشده بود اما در تابستان و در ادامه پائیز و زمستان بود که دولت با دست و پا تا آرنج و زانو دست در جیب شرکت‌ها کرد. بنابراین دلیل تاکید ما به عدم قیاس گزارش‌ها به دوره مشابه سال گذشته همین نابرابری‌ هاست.

ضمن اینکه در این بین شرکت‌هایی بودند که با تمام توان و قوا و مدیریت در هزینه‌ها، سودهای سال گذشته را تکرار و حتی برخی بهتر از بهار 1402 بودند. در واقع بازار با چند تیپ گزارش مواجه است. در برخی از شرکت‌ها گزارش‌ها بسیار بد بود و احتمالا این نمادها در مقطعی دیگر زیر فشار عرضه مجدد خواهند رفت. در برخی از شرکت‌ها و صنایع مانند فولادی‌ها، گزارش‌ها ضعیف‌تر از بهار پارسال اما بهتر از زمستان بود و این یعنی نباید انتظار افت جدی دیگری از آنها داشت. طیف سوم شرکت‌هایی بودند که شبیه به بهار پارسال پیش رفتند و با وجود تورم با هر تلاشی که بود فضای سودسازی را حول محور سال گذشته حفظ و تکرار کردند. و طیف آخر شرکت‌هایی بودند که عملکرد خوبی داشتند و بهتر از بهار 1402 ظاهر شدند.

اتفاقا تعداد این شرکت‌ها و نمادها هم کم نیست و برخی معتقدند، بیش از 100 شرکت چنین وضعیتی داشتند و لذا آنقدرها هم که فکر می‌کنید، اوضاع قمر در عقرب نبوده است و البته گزارش‌های 3 ماهه این نکته را گوشزد کرد که اگر دولت سیزدهم به روال خود ادامه می‌داد، قطعا اقتصاد کشور به مرحله فروپاشی می‌رسید. هر چند که تکلیف ما با دولت چهاردهم هم هنوز روشن نشده است. اما حداقل سیگنال‌هایی مبنی بر رفتار منطقی‌تر و عاقلانه‌تر آنها دیده می‌شود. امیدواریم چند صباح دیگر به این نتیجه نرسیم که این دولت هم آمده که خرج و مخارج خود را از جیب شرکتها و بازار سرمایه تامین کند ... !

در جمع‌بندی باید گفت، با بررسی همین گزارش‌ها می‌توان گزینه‌های خوبی در بازار پیدا کرد و از دل آنها فرصت‌های مناسب سرمایه‌گذاری را با P/E-forward جذاب شناسایی کرد. نکته مهم اینکه اتفاقا بر خلاف گذشته این شرکت‌های متوسط و کوچکتر بودند که در گزارش‌دهی و سودسازی فضای بهتری داشتند. بنابراین کوچک یا بزرگتر بودن شرکتها و نمادها خط‌کش و ملاک مناسبی برای دسته‌بندی و خرید سهام نیست. این حاشیه سود شرکت‌ها و تحولات بنیادی است که می‌تواند چراغ راهی برای خرید جدید و یا اصلاح پرتفوی سهامداران و معامله‌گران باشد.

به نظر صندوق‌ها (اهرمی، سهامی و مختلط) و حقوقی‌های پای کارِ بازار می‌توانند از این فرصت استفاده کرده و در یک بازه معقول میان‌مدتی، بازده جالبی را از بازار کسب کنند. معتقدیم افزایش فعالیت این دسته از معامله‌گران به همراه برخی از حقیقی‌های ریسک‌پذیر و جسور بر روی نمادها با شرایط بنیادی بهتر، می‌تواند کم‌کم جریان نقدینگی را به حرکت درآورده و برآیند مثبتی را برای بازار رقم بزند. پس آنچه بعد از خواندن گزارش‌های میان‌دوره‌ای و البته ماهانهِ پیش رو اهمیت خواهد داشت، تقسیم‌بندی و طبقه‌بندی شرکت‌ها بر اساس تحولات بنیادی است.

و نکته پایانی اینکه، با انتشار گزارش‌های 3 ماهه، نسبت P/E-ttm کل بازار به عدد 6.7 واحد رسید. این نسبت فقط یکبار آن هم در آبان 1401 به 6.1 واحد رسیده بود و قبل از آن در سال 94 در سطوح 6.7 واحد قرار داشت. بنابراین به نظر کف بازار با کمی تلورانس همین جاهاست. اما بحث را کوتاه کنیم و سراغ پیش‌بینی بازار و بررسی گزارش 3 ماهه برخی از شرکت‌ها برویم. برای امروز احتمالا فضای بهتری را در بازار داشته باشیم. رسیدن حکم ابطال دیوان عدالت اداری درباره نرخ خوراک شرکت‌های پتروشیمی، اظهارنظر ظریف درخصوص نگاه دولت پزشکیان به مسائل سیاسی و احتمالا کاهش آرام نرخ بهره می‌تواند فضای بازار امروز را همزمان با بازگشت طیف دیگری از نمادهایی که به مجمع رفته بودند، کمی تغییر دهد.

2) جدول بررسی آخرین وضعیت شاخص‌ها، بازار، نوسانات بازارهای جهانی و منحنی ارزش معاملات :

ارزش معاملات

3) سر تیتر خبرهای سیاسی و اقتصادی اخبار و شایعات بازار :  

* دفتر نخست‌وزیری رژیم صهیونیستی از موافقت «بنیامین نتانیاهو» با اعزام هیأت مذاکره‌کننده اسرائیلی به مذاکرات آتش‌بس غزه در روز پنجشنبه خبر داد.

* محمد جواد ظریف در توئیتی نوشت: دولت آتی رئیس‌جمهور منتخب پزشکیان آماده است تا در گفتگو با حسن نیت - مطابق با برجام و قوانین ایران - برای تضمین پایبندی متقابل به این دستاورد بی نظیر دیپلماسی شرکت کند.

* سخنگوی شورای نگهبان گفت: با تنفیذ حکم ریاست‌جمهوری اقدامات او اعتبار شرعی و قانونی پیدا می‌کند. تنفیذ رئیس‌جمهور چهاردهم، ۷ مرداد با حضور رهبر انقلاب برگزار می‌شود.

* طبق شنیده‌های غیرموثق و غیرقابل استناد، گزینه نهایی برای وزارت اقتصاد عبدالناصر همتی است که پیش‌تر رئیس کل بانک مرکزی ایران بوده است. برای ریاست بانک مرکزی، شاپور محمدی یا محمدپور به عنوان گزینه‌ها مطرح شده‌اند. شاپور محمدی پیش‌تر رئیس سازمان بورس بوده است. درخصوص سازمان بورس نیز گزینه نهایی هنوز مشخص نشده و بررسی‌ها ادامه دارند. از تیم اقتصادی دولت خبر می‌رسد که حتی انتخاب وزیر صمت نیز برعهده علی طیب‌نیا است. 

* مصوبه نرخ خوراک گاز خوراک و سوخت صنایع باطل شد. در همین راستا اداره نظارت بر ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار با ارسال نامه‌ای خطاب به شرکت‌های پتروشیمی از آن‌ها خواست آثار مالی ناشی از حکم دیوان عدالت اداری درباره نرخ خوراک را افشا کنند. در نامه سید رضا سیدعلی خانی با اشاره به اخبار موجود درباره ابطال مصوبه ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ هیئت وزیران در خصوص نرخ خوراک و سوخت صنایع در ۵ ماه ابتدایی سال ۱۴۰۲، آمده است: در اجرای مفاد دستورالعمل افشای اطلاعات شرکت‌های ثبت شده نزد سازمان بورس، در صورت وجود هرگونه اطلاعات دارای آثار مالی با اهمیت بر نتایج شرکت، مراتب در اسرع وقت به همراه آثار مالی مربوط، به نحو مقتضی افشا شود.

* متین دیداری مدیرعامل پتروشیمی زاگرس درخصوص تعدیل نرخ خوراک ۷,۰۰۰ تومانی برای ۵ ماه نخست سال ۱۴۰۲ که طبق افشای انجمن پتروشیمی توسط دیوان عدالت اداری لغو شد، گفت: ما نرخ خوراک در سال ۱۴۰۲ را در صورت‌های مالی ۷ هزار تومان لحاظ کرده بودیم، بنابراین از محل این رویداد تعدیل سنواتی خواهیم داشت. این مقام مسئول در پتروشیمی زاگرس توضیح داد: تاثیر مالی این رویداد به صورت تقریبی از ۱,۳۰۰ تا ۱,۹۰۰ میلیارد تومان است که برنامه ما برای این مبلغ، افزایش سرمایه از محل سود انباشته خواهد بود.

* از ابتدای شهریور نصاب سپرده بانکی از ۵۰ درصد به ۴۰ درصد کاهش خواهد یافت. از ۲۸ شهریور نصاب اوراق دولتی از ۲۰ درصد به ۲۵ درصد افزایش خواهد یافت. تغییر این نصاب‌ها می‌تواند منجر به کاهش نرخ بهره شود.

* امروز در شورای رقابت 2 موضوع بررسی خواهد شد: «نظارت بر حُسن اجرای دستورالعمل تنظیم بازار خودروهای سواری توسط وزارت صمت» و «قیمت خودروهای سواری از تاریخ ۱۴۰۱.۱۱.۱۱ الی ۱۴۰۲.۰۲.۱۶». اولی درخصوص قیمتهای جدید خودروهای داخلی است که چند ماه پیش توسط سازمان حمایت تایید شد ولی وزارت صمت ابلاغ نکرد. دومی هم قیمت خودروها مونتاژی است که شکایت مصرف‌کنندگان را به دنبال داشته است.

4) بررسی صنایع :

* در گروه پالایشی، روند معاملات روز گذشته کمی بهتر از یکشنبه و آن فشار فروش عجیب بود. شپنا با آن گزارش تلخ عامل اصلی برهم‌خوردگی توزان بین عرضه و تقاضا بود. در این گروه شبندر گزارش معقول‌تری داشت و تقریبا با ثبات بود. این شرکت در دوره 3 ماهه به فروش 94.5 همت، سود عملیاتی 3.4 همت و سود خالص 236 ریالی رسید. بنابراین فروش نسبت به پارسال 55 درصد رشد کرده اما سود عملیاتی تغییری نداشته و لذا سود خالص تنها 7 ریال رشد کرده است. اما در شتران وضعیت خیلی خاص نبود. سود این شرکت با وجود رشد 50 درصدی فروش کمی کاهشی بوده و 75 ریال گزارش شده است. در واقع فضای کلی گروه به این شکل بوده که 3 نماد شاوان، شبریز و شراز بهترین گزارش‌های را داشتند و نمادهای بزرگتر با تولید بالاتر نظیر شبندر و شتران گزارش معقول و نسبتا ضعیف داشتند و شپنا بدترین گزارش را داشت. بنابراین فعلا در گروه پالایشی نمادهای با گزارش بهتر تقاضای بهتری خواهند داشت و مابقی روند نوسانی را تجربه خواهند کرد.

* در گروه ارتباطات یک گزارش عالی از آسیاتک داشتیم. این شرکت در 3 ماه نخست سال با فروش ویژه 653 میلیارد تومانی به سود خالص 276 ریالی رسید. فروش نسبت به بهار سال گذشته رشد 43 درصدی داشته و در همین راستا سود خالص 44 درصد رشد کرده است. نکته مهم اینکه حاشیه سود ناخالص شرکت کماکان حول محور 40 درصد حفظ شده و این اتفاق مثبت بسیار مهمی است. سهم طی روزهای اخیر بواسطه تقسیم سود محدود، اصلاح قیمت داشت. به نظر این تقسیم سود محدود در راستای حفظ نقدینگی در شرکت در راستای پیشبرد برنامه‌های پیش رو باشد و همانطور که در گزارش مجمع اشاره شد، شرکت برنامه افزایش سرمایه نزدیک به دو برابری را در دستور کار دارد. بطور کل شرکت‌هایی که حاشیه سود باثبات و درامد افزایشی دارند، P/E بالاتری می‌گیرند.

* در گروه سنگ‌آهنی، مختصر نگاهی به عملکرد 3 نماد کگل، کچاد و کنور خواهیم داشت که این روزها چندان مورد توجه نیستند. کگل در بهار شبیه به پارسال بود و به سود ضعیف 62 ریالی رسید. و البته نکته منفی اینکه، حاشیه سود ناخالص باز هم کاهشی بود. در کچاد هم عینا همین اتفاق افتاد. سود بهار سال 1402 شرکت 157 ریال و بهار امسال 158 ریال بود ! و خبر بد اینکه حاشیه سود او هم کاهشی بود. در کنور اگرچه حاشیه سود شبیه به سایر شرکتها کاهشی بود اما رشد مقدار فروش باعث شد تا سود 199 ریالی سال 1402 به 247 ریال در سال 1403 برسد. در بین این 3 شرکت به نظر کنور گزینه معقول‌تر و بهتری است اما بطور کل چالش‌هایی در این صنعت دیده می‌شود.

* در گروه دستگاه‌های برقی، بترانس بهار خاصی را پشت سر گذاشت و گزارش 3 ماهه فارغ از فضای ناامیدکننده بازار، فوق‌العاده و به مراتب بهتر از انتظار بود. این شرکت در نخستین فصل سال با فروش 1,496 میلیارد تومانی به سود عملیاتی 650 میلیارد تومانی و سود خالص 77 ریالی رسید. فروش نسبت به پارسال 121 درصد رشد کرده. بنابراین طبیعی است که سود خالص هم جهش نزدیک به 3 برابری داشته باشد. اما نکته بسیار مهم و شاید تکرارنشدنی اینکه حاشیه سود ناخالص در بهار 43% بوده است. هیچگاه بترانس چنین حاشیه سودی نداشته است. به نظر این اتفاق دو دلیل دارد. دلیل اول نرخ فروش بالای ترانفسورماتور در اردیبهشت ماه و دلیل دوم فروش از موجودی انبار. در هر صورت با این گزارش P/E-ttm بترانس به پائین‌ترین حد در 10 – 12 سال اخیر یعنی محدوده 5 درصد رسید و این یعنی بترانس می‌تواند یکی از گزینه‌های مورد توجه در رشد بعدی بازار باشد.

* در گروه تجهیزاتی، در تپکو هم عملکرد خوبی را شاهد بودیم. این شرکت با وجود تعطیلات گسترده فصل بهار در فروش تقریبا هم‌تراز با زمستان بود و البته رشد 3 برابری درآمد نسبت به بهار 1402 را تجربه کرد ! سود شرکت در این دوره 17 ریال گزارش شد که اگرچه اندکی کمتر از زمستان است اما نسبت به سود 4 ریالی بهار پارسال، رشد معناداری داشته است. نکته مثبت در این گزارش، رشد حاشیه سود ناخالص شرکت است که از 8% در بهار پارسال به 11% در بهار امسال رسیده است. به نظر تپکو را بیشتر باید زیر نظر داشت. به‌خصوص که در این سهم بحث افزایش سرمایه تجدید ارزیابی هم مطرح است.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 242


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 246
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 247
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24